ЦІЛІ КОНКУРСУ:
Лот 1
Основна мета цього Лоту полягає в підтримці спільних зусиль організацій громадянського суспільства, аналітичних центрів та НУО для посилення спроможності населення протистояти дезінформації та для розвитку навичок цифрової грамотності серед населення з особливим акцентом на вразливих групах населення в Україні, включаючи ВПО, осіб похилого віку і людей, які живуть у постраждалих від конфлікту громадах. Запропонована діяльність може бути зосереджена на таких сферах, але не має обмежуватися ними:
-
Кампанії з підвищення обізнаності: Проведення кампаній з підвищення обізнаності щодо цифрової та медіаграмотності та дезінформації через різні канали, включаючи соціальні мережі, телебачення, радіо, зовнішню рекламу та громадські заходи. Ці кампанії також можуть містити інформацію про те, як розпізнавати дезінформацію та мову ворожнечі та повідомляти про них.
-
Перевірка фактів (факт-чекінг) на рівні громади: заохочення ініціатив із перевірки фактів на рівні громади, які залучають волонтерів із різних громад. Ці ініціативи можуть бути зосереджені на перевірці достовірності новин та іншого медіаконтенту, наданні громадянам надійних джерел інформації та зміцненні довіри до ЗМІ.
-
Залучення молоді: розробка молодіжних ініціатив щодо медіаграмотності та протидії дезінформації, які можуть включати тренінги з медіаграмотності, дискусійні панелі (клуби), ініціативи з факт-чекінгу для відстеження та аналізу дезінформації та мови ворожнечі на онлайн-платформах. Зібрані дані можна використовувати для створення звітів і інформування про політичні рішення та кампанії медіаграмотності.
-
Навчання для журналістів: навчання журналістів медіаграмотності, критичного мислення, перевірки фактів і виявлення дезінформації з метою створення високоякісних новин, заснованих на фактах, а також сприяння плюралізму та різноманітності медіа шляхом підтримки створення та поширення незалежних медіа, особливо в регіонах і громадах з недостатньою представленістю медіа.
-
Програми підготовки тренерів: Проведення програм підготовки тренерів для організацій громадянського суспільства, громадських лідерів, тренерів із медіаграмотності, критичного мислення, факт-чекінгу та виявлення дезінформації. Це допоможе збільшити кількість кваліфікованих фахівців, які зможуть поширювати точну інформацію та протистояти дезінформації у своїх відповідних громадах.
Лот 2
Проєкти, подані в межах цього лоту, мають сприяти підвищенню рівня медіаграмотності та протидії дезінформації в Україні шляхом проведення базових досліджень, оцінки наявних ініціатив, моніторингу дезінформації, вивчення інноваційних підходів протидії дезінформації та розбудови дослідницького потенціалу. Запропонована діяльність може бути зосереджена на таких сферах, але не має обмежуватися ними:
-
Дослідження поточної ситуації (вихідні дослідження): Проведення вихідних досліджень моделей споживання медіа, дезінформації та медіаграмотності серед різних груп населення, включаючи ВПО та людей, які проживають на територіях, де було нещодавно відновлено контроль уряду України. Це допоможе визначити ключові виклики та можливості для ініціатив медіаграмотності та скерує розробку ефективних заходів.
-
Оцінка наявних ініціатив: Огляд наявних ініціатив у сфері медіаграмотності для оцінки їх ефективності, визначення найкращих практик і використання результатів огляду для планування майбутніх заходів. Це може включати оцінку впливу різних навчальних програм, кампаній з підвищення обізнаності та громадських ініціатив.
-
Моніторинг та аналіз дезінформації: Проведення постійного моніторингу та аналізу тенденцій, тактик та суб’єктів дезінформації в Україні. Це може включати відстеження поширення неправдивих наративів і пропаганди, визначення джерел дезінформації та аналіз впливу дезінформації на різні групи населення.
-
Інноваційні підходи до розвитку медіаграмотності: вивчення та тестування інноваційних підходів до розвитку медіаграмотності та засобів протидії дезінформації, таких як гейміфікація, доповнена реальність і віртуальна реальність. Це може передбачати проведення пілотних досліджень для перевірки ефективності цих підходів і збору відгуків від учасників.
-
Розбудова дослідницького потенціалу: Розбудова дослідницького потенціалу організацій громадянського суспільства, журналістів і науковців для проведення досліджень медіаграмотності та дезінформації. Це може включати навчання методам дослідження, аналізу даних і розповсюдження результатів дослідження.
Лот 3
Проєкти, подані на цей лот, мають сприяти просуванню цифрової доступності та обізнаності з цих питань. Запропонована діяльність може бути зосереджена на таких сферах, але не має обмежуватися ними:
-
Оцінка цифрової доступності в певній сфері чи географічному регіоні. Результати цього дослідження можуть стати основою для адвокаційних кампаній або кампаній з підвищення обізнаності.
-
Кампанії з адвокації/підвищення обізнаності: цифрові ресурси в Україні рідко є повністю інклюзивними, але водночас через втрати, спричинені війною, багатьом українцям потрібні інклюзивні цифрові ресурси в епоху швидкої цифровізації, коли багато важливих аспектів життя є цифровими, але не завжди доступними. Адвокація/підвищення обізнаності може бути спрямоване на ОГС, органи державної та місцевої влади, а також бізнес.
-
Навчальні заходи для представників цільових організацій (ОГС, органи влади, бізнес) на тему запровадження цифрової інклюзії на своїх веб-сайтах та інших цифрових ресурсах.
Організація-заявник може вибрати один або декілька напрямів діяльності, які будуть реалізовані в межах запропонованого проєкту.
Особливі вимоги (за лотами):
Лот 1: ОГС повинна мати в своєму портфоліо не менше 2 проєктів з протидії фейкам і не менше 5 років досвіду роботи в цій сфері.
Лот 2: ОГС повинна мати у своєму портфоліо принаймні 2 проєкти з комунікаційних питань та принаймні 5 років досвіду в цій галузі.
Лот 3: ОГС повинна мати у своєму портфоліо принаймні 2 проєкти з цифровізації та принаймні 5 років досвіду в цій сфері.
ЕТАПИ КОНКУРСУ:
Етап I – Подання концепцій проєктних пропозицій за такою структурою:
-
мета, основні цілі та завдання,
-
орієнтовний перелік заходів для досягнення цілей,
-
очікувані результати,
-
партнери,
-
терміни реалізації,
-
орієнтований загальний бюджет без деталей.
Концепції проєктів подаються в довільній формі, загальним обсягом не більше 2 сторінок формату А4.
II етап – Подання проєктних пропозицій
За результатами розгляду та попередньої оцінки концепцій відібраним організаціям буде запропоновано подати повні проєктні пропозиції. Організація-заявник матиме до тижня, щоб подати повну проєктну пропозицію.
Переможці конкурсу будуть обрані на основі результатів оцінки проєктних пропозицій Комітетом з відбору грантів. ПРООН укладе грантові угоди з тими фіналістами, які будуть рекомендовані для надання гранту.
ФІНАНСОВІ УМОВИ ТА СТРОКИ РЕАЛІЗАЦІЇ:
Максимальний строк реалізації проєкту – 6 місяців.
Внесок від організації-виконавця або з інших джерел буде розглянуто та вважатиметься перевагою для заявника. Цей внесок може бути зроблений як у фінансовій, так і в нефінансовій формі (наприклад, оплата праці персоналу організації, надання її офісу чи обладнання для виконання проєктних завдань тощо).
ПРОЦЕДУРА ПОДАЧІ КОНЦЕПЦІЙ:
Концепції проєктних пропозицій подаються українською мовою та надсилаються електронною поштою на адресу: grants.ua@undp.org із зазначенням у темі листа назви конкурсу «Залучення громадянського суспільства до протидії дезінформації та розвитку медіаграмотності в умовах війни».
Контактні особи:
-
Валентина Аксьонова, комунікаційна аналітикиня, проєкт «Сприяння безпеці людини в Україні через реагування на багатовимірну кризу, спричинену війною», ПРООН: valentyna.aksonova@undp.org
-
Микола Ябченко, спеціаліст з цифрової грамотності, «Проєкт підтримки Дія», ПРООН: mykola.yabchenko@undp.org
Додатки
АПЛІКАЦІЙНА ФОРМА – ШАБЛОН